Ib Kragh

Syvdobbelt Danmarksmester i rally

  • Nyheder
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
  • Kalender
  • Om Ib Kragh
    • 2019-2020
    • 2015-2018
    • 2011-2014
    • 2007-2010
    • 2002-2006
    • 1996-2001
    • 1989-1995
    • 1982-1988
  • Fotogalleri
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2009-2010
    • 2007-2008
    • 2004-2006
    • 1999-2003
    • 1991-1998
    • 1982-1990
  • Videogalleri
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2006
  • Sponsorer
  • Rallysimulator
    • Den levende rallybil
    • Den kompakte model
    • Det siger kunderne
    • Fotomateriale
    • Hvad koster det?
  • Kontakt

2015-2018

2015

Op til 2015-sæsonen tog Ib Kragh en ny beslutning. Hans trofaste Peugeot 207 Super 2000 blev solgt, og i stedet blev en helt nyudviklet Citroën DS3 i R5-trim hentet i Frankrig. Atter var det Mie Petersen, som sad i codriversædet og råbte noterne, og efter at være sluttet på henholdsvis sjette- og fjerdepladsen i sæsonens to første DM-løb – der blev kørt som DM-rallyer – kunne makkerparret ved Gjønge Rally endelig stryge til tops og tage en generel sejr. Dette gjorde godt for chancerne i mesterskabet, hvor holdet kæmpede mod Christian Jensen/Freddy Pedersen i en Peugeot 208 Turbo 16, og da det var tid til årets afsluttende løb – Rally Danmark – førte Ib Kragh og Mie Petersen tabellen an. Men de endte med at blive slået, og for tredje år i træk var det sølvmedaljerne, der blev hængt om halsen. ”Vi tabte til et hold, der var bedre end os, men derfor var det nu alligevel en træls følelse,” sagde Ib Kragh.

2016

Ib Kragh fortsatte med sin Citroën DS3 R5, men det var med ny codriver. Da Christian Jensen og Peugeot Danmark indstillede deres rallyprogram, var hans codriver Freddy Pedersen ledig på markedet, og så slog Ib Kragh til. De havde tidligere – i 2005 – vundet en DM-titel sammen, så ambitionsniveauet var højt. Selv om det blev til en sejr i Kongensbro Rally Grand Prix, bød forårssæsonen på flere problemer. Ved DM-premieren var man blot tredjebedste firhjulstrækkerhold, men det næste kom man ikke til start i. Et problem med motoren i Citroën kunne ikke løses, hvorfor der måtte meldes afbud til DM2 på Fyn. Det år var Esben Hegelund og Karsten Isaksen lynhurtige i deres Skoda Fabia, og det lykkedes aldrig for Ib Kragh og Freddy Pedersen at slå dem. Først ved Int. Danboring Rally Denmark blev det til en sejr. Men ikke på den bedste basis. Rivalen måtte stoppe under løbet på grund af sygdom, og selv om de havde haft nogle gode dueller i starten af rallyet, ville Ib Kragh og Freddy Pedersen vundet finalen under mere normale omstændigheder.

2017

I denne sæson kom Ib Kragh virkelig tilbage på vinderkurs. Atter med Freddy Pedersen som codriver, og efter at han ved sæsonstarten i grusgraven i Kongensbro havde vundet, kom Ib Kragh ned på jorden igen. Ved Cimbern Rally i Nordtyskland placerede han Citroënen i et buskads på den allerførste hastighedsprøve. Et hjulskifte var nødvendig og derefter stod det hurtigt klart, at man ville ende midt i det slagne felt. Med siden gik det godt. Anden DM-afdeling i og omkring hjemmebanen Juelsminde vandt Ib Kragh og Freddy Pedersen. Men ved det efterfølgende løb – Hankook Slagelse Rally – havnede de atter i botanikken, da de ramte en vandpyt og røg ud af kurs. Men sæsonen sluttede med maksimumpoint i først Rally Roskilde, så i Int. Rally Danmark, og dermed kunne Ib Kragh sikre sig sit femte Danmarksmesterskab – og vel at mærke et generelt Danmarksmesterskab, da han vandt det nyintroducerede Dansk Super Rally foran 59 andre konkurrenter. Og ja, så bød sæsonen også på en sejr ved Rallyshowet i Fårvang. Det var hans fjerde sejr og den første siden 2005.

2018

I 2018 genoptog Ib Kragh og Freddy Pedersen deres duel fra 2016 med Esben Hegelund og Karsten Isaksen, og det var sidstnævnte mandskab, som var hurtigst i sæsonens tre første løb. Men de tre sidste deltog rivalerne ikke i, så Ib Kragh og Freddy Pedersen kunne afslutte sæsonens tre sidste afdelinger med maksimumscorer, selv om de ved finalen blev udfordret af Rasmus Sørensen og Heidi Knudsen, der stillede op i en Skoda Fabia R5. Ib Kragh og Freddy Pedersen vandt atter Dansk Super Rally – denne gang foran hele 97 konkurrenter – og så var den sjette DM-guldmedalje i hus.

Til 2011-2014

Til 2019-

  • Galleriet

    Har du set de gamle billeder?
  • Seneste nyheder

    • Nyt Danmarksmesterskab kom bag på Ib Kragh
    • Ib Kragh: ”En fantastisk rallybil”
    • Sæsonen starter alligevel i en Hyundai
    • Ib Kragh: ”Godt at få fart i kroppen”
    • Ib Kragh: ”Jeg kører Hyundai – senere i år”
  • Rallysimulator

    Har du prøvet rallysimulatoren?
  • Søg

Proudly powered by WordPress Theme: Parament by Automattic.